| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
skilling
Registreringsdatum: 24 mars 2010 Inlägg: 80
|
|
| Till överst på sidan |
|
holden

Registreringsdatum: 10 maj 2006 Inlägg: 325 Ort: Kuala Lumpur
|
Postat: 2010-06-17 13.49 Rubrik: |
|
|
Jag vågar påstå att alla silvermynt med lite ålder någon gång rengjorts, annars torde de vara kolsvarta - så även detta.
Det är svårt att bedöma kvalitet enbart med hjälp av en bild, men en korroderad 1+ till 1+/01 får jag det till - jag tittar då främst på bottenytan som ser ut att ha gott om stämpelyta kvar.
|
|
| Till överst på sidan |
|
skilling
|
Postat: 2010-06-17 15.03 Rubrik: |
|
|
Tack för ditt svar!
Klickar man på bilderna så blir de betydligt större och lättare att se.
Har myntet en yta som anses bra eller dåligt bland medeltidssamlare? Dels avseende rengöring och dels avseende korrosion.
När du nämner att det är korroderat. Är det att det är lite matt på vissa partier, eller var ser du det?
Det främsta slitaget bör man ju se på bokstäverna. Hur ser jag här att det rör sig om slitage ocj ej svagprägling?
Vad gör att det ej är en 01? De tomma fälten ser ju tex mkt orörda ut tycker jag.
Tack för hjälpen
|
|
| Till överst på sidan |
|
peter33
Registreringsdatum: 04 maj 2006 Inlägg: 413
|
|
| Till överst på sidan |
|
skilling
|
Postat: 2010-06-17 16.24 Rubrik: |
|
|
Tack!
Det är ganska otroligt att ett 500 år gammalt mynt fortfarande kan ha kvar viss präglingsglans tycker jag! Var kan mynt i detta skick legat/förvarats under så många år?
Just eftersom det ser ganska ljust och blankt ut var jag fundersam till om det kunde varit rengjort (vilket jag nu lärt mig att de flesta medeltidsmynt alltså är). Det var dock främst sidan med kronan på som jag tyckte hade lite konstig färg.
Beträffande slitage i kanterna. rör sig slitaget i fråga om att rutmönstret i kanterna ej finns med på vissa ställen? Jag trodde detta berodde på dålig prägling.
Det är svårt att se skillnad på svagprägling och slitage på dessa mynt i goda kvalitéer tycker jag. Har ni några tips?
|
|
| Till överst på sidan |
|
peter33
|
|
| Till överst på sidan |
|
holden

Registreringsdatum: 10 maj 2006 Inlägg: 325 Ort: Kuala Lumpur
|
Postat: 2010-06-18 6.38 Rubrik: |
|
|
| Korrosion yttrar sig som små gropar i ytan. Slitaget är som vanligt ringa på dessa mynt varför det sällan förekommer lägre kvalitet än 1/1+, snarare är 1+ vanligast. Myntet är lite hårt rengjort vilket syns på de delvis bevarade ytorna med oxid mellan bokstäverna. Korrosionen har främst drabbat de upphöjda partierna på detta mynt, möjligen en konsekvens av rengöringen. Alla medeltidsmynt är dock inte fyndmynt, redan Johan III samlade in äldre mynt för att visa på Sveriges rätt till trekronorsvapnet vilket även Danmark gjorde anspråk på. Vidare har medeltidsmynt med all säkerhet cirkulerat långt in på 1500-talet, kanske längre, och ingen påstår att alla 1500-talsmynt är jordfynd. Det fanns också ett incitament, enligt Greshams lag som säger att dåligt mynt undantränger gott, att spara de äldre mynten med bättre halt och använda de nya med sämre halt. Medeltidsmynt fanns helt säkert i gömmorna hos de som kunde spara ihop en förmögenhet.
|
|
| Till överst på sidan |
|
peter33
|
|
| Till överst på sidan |
|
|