Forumindex
Logga in Bli medlem Vanliga frågor Medlemslista Sök Forumindex Forumindex

Variant eller variation?
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Varianter och mynttyper
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Är "kronan vidrör ej monogrammet" en variant för Karl XIII:s 1/2-skillingar?
Ja
28%
 28%  [ 2 ]
Nej
71%
 71%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 7

Författare Meddelande
Falcoin
Site Admin

Registreringsdatum: 01 november 2008

InläggPostat: 2010-07-26 12.38    Rubrik: Svara med citat

holden skrev:
Det är lockande att hålla med dig i denna definition, men jag erinrar mig t.ex. de årtalsförsedda örtugarna 1478 som finns med ett liggande alternativt stående S över trekronorskölden. I detta fall rör det sig alltså om samma "objekt" med, troligen, två avsiktligen olika placeringar. Helt klart en variant som jag ser det. Detsamma gäller t.ex. SSdä:s örtugar från Silvberget med ett gement p till höger alternativt till vänster om ett centralt i myntbilden placerat S. Pratar vi skillingar där bokstäver punsats någon millimeter snett av ren slump i vissa stampar är det fråga om variationer, men det är svårt att göra en generell indelning av vad som ska räknas som typer, varianter och variationer för alla tiders och länders myntning.

"holden": kan du precisera lite bättre? Jag har lite svårt att se var motsatsförhållandet sitter mellan ditt och mitt sätt att resonera, och varför inte en definition som gäller Bernadotteperioden även kan appliceras på medeltidsmynt. Vi pratar ju båda om att avsiktligt ändrade myntbilder ger upphov till en ny variant (eller typ om det är en större förändring) och att mindre oavsiktliga förändringar bara är variation.
Jag vet inte ett dugg om medeltidsmynt men jag ser inte något i dina exempel här ovan som jag tycker verkar konstigt.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
peter33

Registreringsdatum: 04 maj 2006

InläggPostat: 2010-07-26 14.03    Rubrik: Svara med citat

"Bächo" är en oavsiktlig stavnings variant av "Bänco", som i sin tur är en variant utav "Banco".
-Puh... Laughing

Det blir nästan lite utav "Tomteskur effekten", med alla varianter som kan uppstå. Laughing

http://carlotta.gotlib.goteborg.se/zoom/356/GM_38322.jpg
http://www.wipp.se/art/john/Media/Skurfilm.gif

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holden

Registreringsdatum: 10 maj 2006

InläggPostat: 2010-07-26 17.11    Rubrik: Svara med citat

Falcoin, mitt inlägg var ett svar på Berra_cs inlägg, jag skulle ha citerat det inlägget för tydlighetens skull.

Så ett försök till precisering vad gäller medeltidsmynten. Jag skulle t.ex. aldrig bedöma varierande avstånd mellan bokstäver eller stilelement som en variant eftersom det är legio med sådana variationer mellan varje enskild stamp. Tittar man på t.ex. halvörtugar och örtugar så är bitecknen ofta det som LL skiljer ut som egna typer eller undertyper, bitecken finns inte på 1800-talsmynt varför det är svårt att göra en direkt jämförelse. Vidare skulle jag heller aldrig räkna ompunsningar som varianter på svenska medeltidsmynt, i den mån man lyckas hitta några sådana. Om vi pratar tidig svensk medeltid d.v.s. brakteater och en- och tvåsidiga penningar så är det ofta stilmässiga skillnader som delar in mynten i typer och varianter, inte bara det rent "innehållsmässiga" - vilket alltså helt skiljer sig från sättet att bedöma mynt från Bernadotteperioden. Säkert finns många fler exempel på varför det inte går att prestera en allenarådande definition för vad som är typer/varianter/variationer för alla tidsepoker och präglingstekniker.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Berra_c

Registreringsdatum: 20 mars 2009

InläggPostat: 2010-07-26 18.21    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker nu att diskutionen försiktigt leder oss till ett slags konsensus. NickePa pekade på möjligheten att ha olika definitioner för olika skeden i mynthistorien. Det är nog det som är lösningen.

Jag är nästan granne med en känd sportprofil vars motto är: "Ingenting är omöjligt". Jag är böjd att hålla med honom.

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Varianter och mynttyper Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet